tisdag 25 augusti 2009

Kärlek

Ibland kan det vara så illa att handlingar av naivitet kan orsaka samma typer av skador som manipulativa handlingar.
All you need is love, stämmer inte. Vi människor och livet i sig är mer komplicerade/komplicerat än så. Kärlek är viktigt, men det ska inte ges och tas emot på bekostnad av något annat. Och när det kommer till kärlek så är tid och balans oerhört viktiga för att känslorna inte ska förvandlas till något mindre vackert...
Är något mindre värt om det inte motsvarar förväntningarna? Allt eller inget? Om man inte kan få vad man vill ha med någon, betyder det då att det man faktiskt får inte är önskvärt? Inte är värdefullt? Jag tycker inte det, men det är svårt att låta ens känslor passa in i den yta som då finns. Och samtidigt så får båda vara beredda på att när någon dyker upp som man kan skapa det man innerst inne vill ha så får man släppa varandra. Så oerhört svårt. Men man behöver då ge sig själv förståelse för att man kan behöva sörja det som går förlorat.
Egentligen kan det vara så lätt så lätt, bara man kan och våga låta det vara det.
Jag är oerhört snabb, svänger mycket i början och på färden så lär jag mig en massa. Särskilt i hur olika betydelser ord kan ha för oss människor (och troll).
Jag känner vemod, frustration och ledsamhet över att eftersom jag är så snabb, har jag en tendens att låta saker krascha även om de egentligen inte behöver det. Det beror på min brist på tålamod. Har jag en gång börjat rusa med någon så kan det vara svårt att få mig att ändra takten. Och nu, nu måste jag vänta. Antingen kommer jag få respons, saker kan lösa sig, eller så får jag ingen respons och det i sig skulle vara ett svar. Ett fegt, men likväl ett svar.

Inga kommentarer: