fredag 21 augusti 2009

Penelope


Säg hej till Penelope. Min första docka (nu ljuger jag). Eller ehum, innan jag klippte till och började sy den här så gjorde jag en testmall och testdocka. Gick väl sisådär, men jag lärde mig en hel del när jag gjorde den. Kommer visa den lite senare.
Penelope är en välstoppad trasdocka med revor i tyget, stoppning som sticker fram här och där och mörka fläckar (efter te, vilket innebär att dockan doftade väldigt gott ett tag).
Huvud och kropp är i ett stycke, armarna och benen var ett rent helvete att vända rätt igen och stoppningen är påsydd. Jag har använt 2 olika sorters tyg, ett enkelt som foder och sedan en linneväv ovanpå för att kunna göra revor och få till en gammal känsla. Det stadie hon befinner sig i just nu har hon även fått 2 mörkbruna dockögon och en tygmun med synliga stygn. Jag har införskaffat tyg till hennes klänning, satinband för rosetten bakom ryggen och ett smalare för rosetten som ska vara i håret. Håret ska göras med ett svart lingarn. Hum, nu började jag bli sugen på att börja fixa lite mer på henne. Men jag ska leka lite vuxen och hämta upp några av kartongerna iaf. Diska lite med. Har hört att det är en bra grej om man vill få sin smutsiga disk ren. Troligen inget dammråttorna har talat om för mig dock...

Inga kommentarer: