onsdag 2 september 2009

Esmerelle

Hittade en liten påse som hängt i evigheter i min hall. Började titta vad det är för småplock i den, en del slängde jag. Annat som en sån där ful docka med landskapskläder fick jag en idé jag bestämde mig för att testa. Så med tygsax hjälpte jag henne att strippa. Till min besvikelse så fann jag en hollywood-skådespelerska under kläderna (alltså inget annat än pinnar). Fram kom min papperslera, och jag började omforma hennes kropp från grunden. Ställde henne i en annan position och det känns som det kan bli riktigt kul att fixa till henne. Har ännu mer att fixa till när det kommer till hennes kropp. Sedan ska jag göra detaljerade fötter, nya händer och ett helt nytt ansikte. Som tur väl är har jag precis köpt in nya mindre lerverktyg. Håret ska jag snagga och fixa till med. Och ja, förr eller senare så får alla mina dockor och skulpturer ett namn, har märkt att arbetet med dem går lättare då. Känslan för det jag skapar blir ännu bättre. Just lera är inte som färg. Man kan inte tvinga leran att göra något den inte vill. Jag har försökt, flera gånger. Så släpper jag kontrollen och leran och mina händer arbetar fram något helt annat än vad jag först hade tänkt.

1 kommentar:

Luca Wahrheit sa...

"Till min besvikelse så fann jag en hollywood-skådespelerska under kläderna (alltså inget annat än pinnar)." Klockren!

Kul att du gör om figuren :)