tisdag 29 september 2009

Tre vänner och Kroko


Sist min bror var uppe och besökte mig så sprang vi lite i affärer. I en upptäckte jag färgade kolpennor och kände att de ska jag köpa. Valde att helt ignorera det faktum att jag redan spenderat övrigt-budgeten. Nu börjar jag förstå lite varför jag kände ett sådant sug efter dem. Det blir en härlig stämning i teckningen med de dova färgtonerna. Bilden ovan är en A4-teckning som jag gjort till min bror. Satt och gjorde lite "skelett" till nya lerfigurer, och skissade lite bilder. Pratade med min bror och fick upp en idé som gjorde att jag var tvungen att lägga på. Fnissade en hel del när jag gjorde den här bilden och hade svårt att slita mig ifrån den innan den blev klar. Jag har målat med de färgade kolpennorna samt lite med torrpastell (himlen, gröna tröjan och ballongerna). På bilden så har vi mitt Krokomonster, sedan tre stycken av min brors kaniner (han själv från en bild, St Edna och så jag då, från samma bild som min bror). Ballongerna har sin betydelse med.

Här är länkar till min brors bilder på figurerna;

http://prickblad.deviantart.com/art/Under-the-Tree-100231835

http://prickblad.deviantart.com/art/St-Edna-137443851

Krokomonstret kan ni hitta här, både som tavla och halvfärdig skulptur. På tavlan är Kroko grön, men jag funderar på att måla skulpturen mer nedtonad som på bilden. Iaf den här versionen av Kroko. Tror jag kommer göra fler, har bl a en idé med ett tittskåp...

Inga kommentarer: